
Ondersteuning die het Iedersland College biedt
Basisondersteuning van de school
De kracht van de school
Het Iedersland College is de school voor leerlingen met basis, kader en theoretisch advies die extra ondersteuning nodig hebben om hun diploma te kunnen halen. Ons onderwijs is uitdagend in een kleinschalige, veilige omgeving. Onze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig op een of meerdere gebieden om hun zelfvertrouwen te vergroten en succesvol te zijn. Om leerlingen succesvol te laten zijn op diverse gebieden, is er een samenwerking tussen ouders,
medewerkers van het Iedersland College en externe organisaties. Alle leerlingen ontvangen de basisondersteuning die hieronder beschreven wordt. Aanvullende ondersteuning wordt geboden wanneer een leerling dit nodig heeft. Naast onderwijs op maat, biedt het Iedersland ook ondersteuning op maat.
Voor het Iedersland College is een goed traumasensitief pedagogisch
klimaat essentieel om leerlingen te ondersteunen bij hun sociale- en emotionele ontwikkeling. We willen immers dat elke leerling de ruimte krijgt om te laten zien wat hij kan, om trots te zijn op zichzelf en om elkaar en vooral ook de docenten te vertrouwen. Wij steunen leerlingen in hun basisbehoeften: competentie, relatie en autonomie. We gaan hierbij uit van de mogelijkheden die elke leerling bezit, maar waar het, om allerlei redenen niet optimaal gebruik van kan maken.
Ons handelen is erop gericht om leerlingen succeservaringen te laten opdoen om de negatieve spiraal van faalgevoelens, die uiteindelijk tot een negatief zelfbeeld kunnen leiden te doorbreken. Essentieel hierbij is dat docenten een relatie aangaan met de leerlingen. Er moet een basis van vertrouwen zijn, leerlingen moeten zich veilig voelen om tot persoonlijke ontwikkeling te komen. Wij betrekken de leerlingen hierbij en stimuleren en begeleiden hen zodat zij zelf kunnen aangeven waar zij ondersteuning nodig hebben.
Het Iedersland College is voor leerlingen een veilige, steunende, warme plek waarbinnen leerlingen zowel sociaal emotioneel als cognitief mogen groeien en leren.
Overzicht basisondersteuning binnen of via de school
Ondersteuning algmeen | Hoe werkt de school hieraan? |
IC-les | Op het Iedersland College werken we volgens een standaard lesmodel. Dit maakt de lessen voor de leerlingen duidelijk en voorspelbaar. |
Ondersteuning bij taal- en rekenen | Hoe werkt de school hieraan? |
Taal
|
Tijdens alle lessen is er aandacht voor taal. Er wordt gewerkt volgens de uitgangspunten van taalgericht vakonderwijs: taalsteun, interactie en context.
Er worden minimaal twee moeilijke woorden per les besproken. Daarnaast staan schoolbreed wekelijks vijf schooltaalwoorden centraal (afkomstig uit lijst schooltaalwoorden vmbo). Deze schooltaalwoorden worden expliciet toegelicht door de docenten Nederlands, docenten Engels behandelen de vertaling en verder komen de woorden terug in de lessen waar dit pas. Per vier weken maakt iedere klas een quiz over de geleerde woorden. Ook staat er iedere maand een ‘taalregel van de maand’ centraal. In de onderbouw hebben de leerlingen het vak begrijpend lezen op het rooster staan. Hierin wordt geoefend met leesvaardigheid in alledaagse teksten en is ook gericht op leesplezier. Bij alle eerstejaarsleerlingen en zij-instromers vindt een dyslexiescreening plaats. Aan de start van het schooljaar maken alle leerlingen een methodeonafhankelijke toets om het niveau in kaart te brengen. |
Rekenen
|
Op het Iedersland College krijgen de leerlingen rekenen en wiskunde (hele onderbouw en bovenbouw GL). Ons rekenbeleid biedt een stimulerende en ondersteunende leeromgeving, waarin elke leerling de kans krijgt om zijn rekenvaardigheden te verbeteren, ongeacht het startniveau. Aan de start van het schooljaar maken alle leerlingen een methodeonafhankelijke toets om het niveau in kaart te brengen. Leerlingen volgen een gedifferentieerd programma passend bij hun rekenniveau. |
Ondersteuning bij motivatie en leren | Hoe werkt de school hieraan? |
Motivatie en concentratie | In de onderbouw hebben we het breed mentoraat en klassen van maximaal 16 leerlingen. Hierdoor is er rust, structuur en voorspelbaarheid waardoor leerlingen zich beter kunnen concentreren.
In elk lokaal is er de mogelijkheid om apart/afgeschermd te zitten/ werken (time-in-plek). In ieder lokaal is een mandje met fidgets beschikbaar die leerlingen kunnen krijgen om zich beter te kunnen concentreren. Indien gewenst kunnen leerlingen een koptelefoon krijgen. De mentor stelt met de leerling samen het ontwikkelingsperspectief (OPP) en de doelen op. Zo vergroten wij de betrokkenheid/motivatie van de leerling. Tevens voert de mentor regelmatig motiverende gesprekken en zijn er korte lijnen met thuis. |
Studievaardigheden: plannen en organiseren, taakgericht werken | Alle leerlingen krijgen hulp bij het leren plannen en organiseren. Het huiswerk staat standaard in Magister, waardoor ouders ook thuis met hun kind kunnen plannen/organiseren.
Elke vakdocent besteedt aandacht aan hoe zijn/haar vak te plannen en organiseren/leren. Sinds schooljaar 24/25 volgen alle leerlingen een Beter-leren-lessenserie. Iedere klas heeft groepsdoelen. Hierin worden ook doelen opgesteld gericht op organiseren van materialen en taakgericht werken. Leerlingen kunnen hier muntjes mee verdienen die in te zetten zijn voor beloningen. |
Ondersteuning bij sociaal-emotioneel functioneren | Hoe werkt de school hieraan? |
Sociale vaardigheden
|
Binnen het schoolsysteem is er veel aandacht voor het aanleren van sociale vaardigheden.
In de mentorlessen en lesuren Amsterdammerschap is bijvoorbeeld expliciet aandacht hoe we in de klas, op school en daarbuiten met elkaar omgaan. Iedere klas heeft groepsdoelen. Hierin worden ook doelen opgesteld gericht op sociale vaardigheden. Leerlingen kunnen hier muntjes mee verdienen die in te zetten zijn voor beloningen.
In de lessen lichamelijke opvoeding krijgen alle leerlingen de training Rots en water. Na vakanties wordt dit herhaald.
Daarnaast ontvangen alle klassen theaterlessen gericht op sociale vaardigheden. Dit is via Poldertheater en bureau Horizon.
Alle klassen volgen specifieke PBS-lessen over waarden van de school en gedragsverwachtingen.
In de onderbouw krijgen leerlingen lessen via externen over online sociale vaardigheden. |
Angst en stemming (incl. faalangst) | Doordat wij een kleine school zijn hebben wij goed zicht op onze leerlingen. Hierdoor zien wij veel en snel en voeren we regelmatig gesprekken met leerlingen. We volgen daarbij vaak de 5 G’s: Gebeurtenis – Gedachten – Gevoel – Gedrag – Gevolg
|
Omgaan met grenzen
|
Omgaan met grenzen komt terug bij alle lessen en vrije momenten. De mentor heeft hier gezien de vertrouwensband, de grootste rol in. Ook de leerlingbegeleiders spelen hier dagelijks op in wat betreft specifieke situaties.
|
Middelengebruik en verslaving | We hebben een veiligheidsplan waarin beschreven is hoe wij hiermee omgaan. Dit is in de vorm van veiligheidskaarten die alle medewerkers in hun bezit hebben.
Voor leerlingen is dit een onderwerp binnen de vakken biologie en maatschappijleer.
|
Ondersteuning thuis en vrije tijd | Hoe werkt de school hieraan? |
Ondersteuning thuis/vrije tijd | De mentoren van het Iedersland College hebben nauw contact met thuis.
Na schooltijd is er een uitgebreid naschools aanbod beschikbaar via de school. Het aanbod wisselt per periode van het schooljaar.
Wij zijn een Amsterdamse Familieschool waarbinnen wij een brugfunctionaris hebben die ouders kan ondersteunen met allerlei zaken, waaronder thuis en vrije tijd.
Ook jongerenwerk DOCK is tweemaal per week op school aanwezig.
|
Workshops voor leerlingen | Workshops gericht op financiële educatie zoals wat moet je regelen vanaf welke leeftijd, boetes, schulden etc.
Daarnaast ook interactieve (theater)workshops over bijvoorbeeld cyberpesten, online seksueel misbruik.
|
Thema-middagen/avonden met voorlichtingen en workshops voor ouders/verzorgers | De momenten worden georganiseerd voor alle ouders/verzorgers. Dit gaat over diverse onderwerpen die ondersteunend kunnen zijn voor ouders. Denk hierbij aan o.a. omgang met Magister, leerplicht, politie, trauma, verslaving, hulp bij financiën vanuit gemeente/organisaties. |
Overzicht extra ondersteuning binnen of via de school
Ondersteuning algemeen | Hoe werkt de school hieraan? |
Leerlingbegeleiding | School heeft twee leerlingbegeleiders die leerlingen dagelijks ondersteunen met uiteenlopende zaken: check-in, check-out, time-outs, herstelgesprekken etc.
|
Faseklas
|
Het Iedersland heeft een faseklas waarbij leerlingen tijdelijk werken aan specifieke doelen. Dit kan tijdens een lesuur per dag of structureel voor een langere periode. |
Zij-instromers | Leerlingen die nieuw zijn op het Iedersland College volgen een zij-instroomtraject. Dit kan starten in de faseklas, maar ook direct in de reguliere groep. Dit traject is gericht op kennismaken met de school en een warme landing. |
Steunles | Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben voor de examenvakken bieden wij steunlessen aan.
|
Ondersteuning bij taal- en rekenen | Hoe werkt de school hieraan? |
Taal
|
Voor leerlingen met hiaten op het gebied van de Nederlandse taal (begrijpend lezen, woordenschat, spelling) kan remedial teaching (RT) worden ingezet. Dit vindt zowel individueel als in kleine groepjes plaats. Deze RT-momenten zijn veelal buiten de klas. |
Dyslexie
|
Het Iedersland College heeft een dyslexieprotocol. Iedere leerling met dyslexie heeft recht op een of meerdere van de volgende punten: tijdverlenging bij toetsen (20%), vergroot lettertype, audio-ondersteuning en spellingsfouten.
Onderbouwleerlingen met dyslexie starten altijd met RT (individueel of in groepjes). |
TOS
|
Het Iedersland College heeft een TOS-protocol.
Iedere leerling met dyslexie heeft recht op een of meerdere van de volgende punten: tijdverlenging bij toetsen (20%), audio-ondersteuning en spellingsfouten. Wij hebben in enkele gevallen en samenwerking met een specialist van Viertaal.
|
Rekenen
|
Leerlingen met rekenachterstanden en forse rekenproblemen krijgen individueel of in een groepje RT.
|
Dyscalculie
|
Het Iedersland College heeft een dyscalculieprotocol. Leerlingen mogen een rekenmachine gebruiken bij toetsen en hebben recht op tijdverlenging bij toetsen. |
Ondersteuning bij intelligentie | Hoe werkt de school hieraan? |
Meer- en hoogbegaafdheid | Specifieke expertise op het gebied van hoogbegaafdheid is niet aanwezig.
|
Disharmonische intelligentie | Aan de hand van de overdracht en dossier van de voorgaande school maakt het Iedersland College na de plaatsing een samenvatting met sterke en zwakke punten, handelingsadviezen m.b.t. aanpak zowel binnen als buiten de klas.
Dat kan zijn: verlengde instructie, herhaling, visuele ondersteuning, opdrachten in korte stappen aanbieden, gebruik maken van digitale hulpmiddelen.
|
Ondersteuning bij motivatie en leren | Hoe werkt de school hieraan? |
Motivatie en concentratie | Voor leerlingen die meer nodig hebben dan het basisondersteuning, kunnen de training Beter bij de les volgen.
Daarnaast kan de faseklas worden ingezet om leerlingen om de motivatie en/of concentratie van leerlingen te vergroten. Dit kan een lesuur per dag/week zijn, maar ook voor een langere periode.
|
Studievaardigheden: plannen en organiseren, taakgericht werken | Leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning, kunnen extra ondersteuning van de leerlingbegeleider of RT’er krijgen.
Plannen en organiseren komt ook terug binnen de huiswerkklas (zie hieronder). |
Huiswerkklas | Voor leerlingen die baat hebben bij begeleiding bij het maken van huiswerk, bieden wij de huiswerkklas aan.
|
Ondersteuning bij sociaal-emotioneel functioneren | Hoe werkt de school hieraan? |
Sociale vaardigheden
|
Leerlingen die extreem moeite hebben met bepaald gedrag worden in het zorgteam besproken en wordt er gekeken naar passende ondersteuning, training, hulp en/of onderzoek. Hiervoor werken wij samen met o.a.:
> Rots en water: verdieping > Ringaanpak > Sport en behaviour > Jeugdagenten > Cupido |
Angst en stemming (incl. faalangst) | Voor faalangst bieden wij in school individueel en in groepjes faalangstreductietraining (FRT). Vierdejaarsleerlingen kunnen ook specifiek een examentraining gericht op faalangst volgen.
Leerlingen die tijdelijk niet in de eigen klas kunnen, mogen voor kortere (nader te bepalen) periode een traject volgen in de faseklas.
Wanneer er intensiever hulp nodig is werken we samen met de externe partners in school: Begeleider Passend Onderwijs (BPO) Ouder en Kind Adviseur (OKA) Amublant Thuis en op School (ATOS) Jeugdarts (GGD) Familliezorg Ihub
|
Omgaan met grenzen
|
Leerlingen die extreem moeite hebben met bepaald gedrag kunnen aangemeld worden in ons zorgteam, waar we kijken naar passende ondersteuning
Individueel kunnen leerlingen terecht bij de leerlingbegeleider en of OKA. We melden leerlingen aan bij Qpido voor een Romeo of Julia traject wanneer daar de zorgvraag ligt.
|
Middelengebruik en verslaving | We werken nauw samen met de GGD en Jellinek op het gebied van preventie. We melden ook leerlingen individueel aan voor een begeleidingstraject bij Jellinek. Ook onze jeugdarts kan hierbij betrokken worden. Dit kan gaan over middelengebruik, maar ook bijvoorbeeld over gameverslaving.
Zo nodig volgt een verwijzing naar de 3e lijns zorg.
|
Ondersteuning bij fysieke en zintuiglijke beperkingen | Hoe werkt de school hieraan? |
Slechtziendheid, slechthorendheid, motorische beperkingen/ beperkte mobiliteit, beperkte belastbaarheid, chronisch ziek | Bij fysiek en zintuigelijke beperkingen zijn de aanpassingen vastgelegd in het OPP.
Denk aan; extra tijd bij toetsen en examens, digitale ondersteuning, plek in de klas en ambulante ondersteuning vanuit 3e lijns diensten, bijvoorbeeld VierTaal. Dit wordt altijd in overleg met ouders vastgesteld, waarbij de (on)mogelijkheden van de schoolorganisatie onderwerp van gesprek blijven. Bij verminderde belastbaarheid wordt in overleg met de jeugdarts een aangepast rooster aangeboden. Indien nodig schakelen we thuisonderwijs in. |
Ondersteuning thuis en vrije tijd | Hoe werkt de school hieraan? |
Ondersteuning thuis/vrije tijd | Wanneer er intensiever hulp nodig is werken we samen met de externe partners in school: OKA, ATOS en Familiezorg. Zij kunnen ook ondersteuning bieden aan zowel leerling als ouders of actief helpen zoeken naar vrijetijdsbesteding. Ook kan school helpen een sportfonds aan te vragen. Hier kan de brugfunctionaris mee helpen. |